lauantai 23. heinäkuuta 2016

Apua kielten oppimiseen!

Moikka! Syksyn ylppärit lähestyvät ja itselläni eniten jännitystä tuo Ruotsin yo ja Espanjan yo korotus. Mulla on tosi huono itsekuri ja tavallinen kirjasta kieliopin lukeminen ei vaan tärppää mulle. Mun on tosi vaikea keskittyä "tylsiin" aiheisiin, kuten verbien taivutuksiin. Keskittyminen herpaantuu myös helposti muihin taustalla pyöriviin asioihin.

Lukiossa hoidin ruotsin kurssit vähän vasemmalla kädellä, kun ei motivaatiota kieltä kohtaan ollut. Keväällä päätin ottaa itseäni niskasta kiinni enkä harmitella myöhemmin, kuinka ei tehnyt töitä silloin kun piti. Kuulin radiosta tälläisestä sivusta kuin "WordDive", jossa luvattiin rahat takaisin, jos ruotsin kurssin suoritettua ei saisi ylppäreistä vähintään Magnaa. No minähän tietysti innostuin ja päätin testata kyseistä oppimistapaa.
IMG_0197
En olisi oikeasti uskonut, miten paljon vaihtoehtoinen kielenoppimistyyli voisi tuoda innostusta ja motivaatiota. Sivun sanasto- ja kielioppitehtävät ovat tehty pelin tyyppiseksi ja oikeiden vastausten avulla kerrytettään pisteitä. Oppimismenetelmässä aktivoidaan kaikkia aisteja, mm. kuunteluviheillä ja kuvilla... Näin oppiminen tehostuu entisestään. Voit itse suunitella viikkotavoitteesi harjoitusajan ja harjoituspäivien mukaan. Pisteitä kerryttämällä lähestyt tavoitetta. Tällainen haaste kannustaa minua ainakin henkilökohtaisesti. Kun näkyy, että enää muutama sata piste päivän tavoitteen täyttymiseen, saa kuin ihmeen kautta lisäintoa vielä tekemään muutaman minuutin lisää. WordDiven mobiilisovellus on myös kätevä. Jopa kolme tuntia on hurahtanut viime päivinä aurinkoa ottaessa ja samalla harjoituspeliä pelatessa.

Olen nyt itse käyttänyt kuukauden WorDiven oppimismenetelmää ja oikeasti huomannut, että kun on verbien taivutuksia ja sanoja on jankannut päähän päivittäin, on säälittävä sanavarastoni kartoittunut huimasti. Myös ruotsinkielistä nettiradiota "P3" suosittelen kuuntelemaan esim. bussissa tai lenkillä. Olin ihan hämmentynyt, kun tajusin nauravani juontajien jutuille ja ymmärtäväni uutisista edes puolet.

Otin yhteyttä WordDivingiin ja ehdotin tälläistä yhteistyötä blogini kanssa. Olen itse kokenut tämän oppimistavan niin hyväksi, että halusin järjestää myös teille arvonnan.
Luit sitten ylppäreihin tai et, nyt on mahdollisuus saada kolmen kuukauden ilmainen lisenssi haluamaasi kieleen. Laita kommenttia alas ja kerro minkä kielen haluaisit oppia sähköpostiosoitteen kera ☺

7 kommenttia:

  1. Haluaisin ilmaisen espanjan kurssin, jotta oppisin espanjaa kunnolla, kun sinne olen ensi vuonna muuttamassa B)

    VastaaPoista
  2. Englannin ylppäreihin lukemiseen ois paljon apua! x) minttutrnn (at) gmail.com

    VastaaPoista
  3. Haluaisin oppia puhumaan ruotsia kunnolla! Olen opiskellut ruotsia ala-asteelta lähtien, mutta hyvä kun osaan oman nimen ruotsiksi edes kertoa. :D vviolaa@hotmail.fi

    VastaaPoista
  4. Oon aina ollut huono Englannista, joten tästä ois apua ylppäreihin! mirella.rasanen(at)elisanet.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneksi olkoon! Lähetin sinulle s - postissa lisenssikoodin :)

      Poista
  5. Haluaisin oppia Saksaa! Lupasin tulevalle host-perheelleni opetella kesän aikana edes ihan perusjututu mut jotenki en ole vain saanut tehtyä asian eteen oikeen mitään!

    VastaaPoista
  6. Mua auttais tää enkkuun ku nyt syksyllä kirjotan sen! :-) soudunsaaril@gmail.com

    VastaaPoista