lauantai 13. joulukuuta 2014

Hyvä, paha puhelin

Tää on aihe mistä mun on pitänyt kirjoittaa jo kauan. Nyt siellä varmaan jo osa pyörittelee silmiä, niin kuin mäkin tein vielä vuosi sitten kun puhelimen haitoista ja vaarallisesta säteilystä ruettiin ekan kerran puhumaan. Me ollaan eka sukupolvi jolle puhelimesta on kehittynyt ns uusi "elin" joka pysyy kädessä kiinni oikeastaan koko ajan. Itse oon aika riippuvainen tuosta kapistuksessa ja ilman sitä lähtiessä johonkin on aika orpo olo. Pari vuotta sitten mun vanhemmat halus aina yöks ottaa mun puhelimen pois etten nukkuisi sen kanssa. Silloin kiukutti että iltamyöhään asti jutustelut jäi multa ja välillä hiippailinkin etsimään keskellä yötä puhelintani. Nyt jälkeenpäin tuo kuulostaa ihan naurettavalta. Mua vähän ärsyttää, että esim kaikki tutkimukset jotka ovat todistaneet viime aikoina puhelimen sätelystä johtuvan aivokasvaimen lisääntymistä varsinkin nuorilla ihmisillä ja samoin että naisten hedelmöittymiskyky on huonontunut juuri säteilyn vuoksi, niin että näitä ei ole tuotu niin suuresti mediaan esille. Nämä tulokset oikeesti sai mutkin heräämään siihen, että aika vähän juuri tuosta säteilystä loppujen lopuksi vielä tiedetään. Me olemme ns. niitä "koe kaniineita", jotka pienestä lähtien ovat tottuneet elämään sen säteilyn jatkuvan kentän ympäröimänä. Fysiikan kurssilla puhuimme nyt syksyllä siitä että ihmisellä on tietty säteilyn määrä minkä se kestää ja opettajamme kertoi, että esim. lentoemännät altistuvat enemmän säteilylle, jotenkin sen takia, että säteily on voimakkaampaan tietyissä olosuhteissa. Silloin pelästyin, että jääkö lentoemäntä unelmat sen takia, etten halua altistua enemmän aivokasvaimille yms. vaikka se onkin suht pieni ero ja silti kävelen puhelin kiinni kädessä 24/7, että eiköhän se vaikuta enemmän. Oon ruennu ajattelemaan juuri riskejä ja sitä että esim. ne säteilyntutkijat jotka ovat tietoisia asiasta ovat itse vähentäneet puhelimen käyttöä ja eivät nuku sen kanssa.

February-04-2012-18-15-32-tumblrlyue0nOKAS1r4npnpo1500
Säteily ei ole ainoa asia miksi minulla on tästä elektroniikka - ja mediakeskeisestä maailmasta vähän ristiriitainen olo. Itse käytän mediaa tosi paljon ja tilit on niin instagramissa, snapchatissä, kuin askissa, ja whatsappissa keskustelut auki koko vuorokauden ajan melkein. Eniten harmittaa kuitenkin se, että oikea kommunikointi ihmisten välillä alkaa köyhtyä. Löyön vetoa että jokaiselta teistäkin löytyy kikistä tai muualta ihmisiä kenen kanssa puhutte, mutta ette ikinä ole nähneet. Ehkä mä olen jotenkin vanhanaikainen, mutta mä en oo yhtään kikkaajatyyppiä. Musta tuntuu turhalle avata elämääni ihmisen kanssa kenen kanssa en voisi viettää aikaa oikeassa elämässä samalla tavalla kuin läheisten ystävieni kanssa. Rakastan tutustua ihmisiin ja ne kaikki hyvät kaverisuhteet ovatkin syntyneet kasvoikkain kohtaamisista. Ennen kun oli tylsää kotona mentiin kaverin ovelle koputtamaan ja kysymään et " voiks sä olla?". Nyt kun on tylsää kotona otetaan se puhelin ja selaillaan eri mediapalveluita tai alotetaan small talk jossain whatsappissa. Se on musta vähän kurjaa... Keskusteluista saa niin paljon enemmän irti kun näkee toisen ilmeet ja se vuorovaikutus on ihan erilaista. Myös sosiaalisissa tilanteissa olen monesti nähnyt esim. ravintolassa kaveriporukoita joista jokainen tuntuu käyvän ruokapöydän äärellä puhelimen välityksellä keskustelua jonkun muun kuin pöydässä istuvan kanssa. Musta on ihan huippuja kaikki juhlatkin jotka ovat "phone free"! Helposti tuntematta muita jää puhelimen suojaan istumaan sohvalle, kuin että menisin tutustumaan ja esittelemään itseään muille juhlioille. 

Toivon oikeasti, että tää postaus herättäis jonkunlaisia mielipiteitä tai ajatuksia. En itse haluaisi olla riippuvainen mistään, en myöskään tuosta lempitavarastani. Yöksi olen laittanut koneen ja puhelimen oven ulkopuolelle, en mä nukkuessani tarvi sitä säteilykenttää ympärilleni. Ja nyt joku sanoo että "mulla on herätys puhelimessa", niin on mullakin mutta äänet täysillä kuulen sen oven läpikin...:) Kahviloissa ollessani olen päättänyt pitää puhelimen tiukasti laukun pohjalla, muutamaa hauskaa kahvihetkikuvaa lukuunottamatta. Ihan pieniä juttuja sinänsä, mutta loppujen lopuksi ei niinkään. Enkä halua antaa vaikutelmaa että puhelimet on pahoja yms. Ei todellakaan! Skype on aivan mahtava keksintö, blogit ja instagram hyviä inspispaikkoja ja ihmisiin yhteyden ottaminen helpottunut erilaisten viestintäpalveluiden kautta. Paljon hyötyä on todellakin, mutta niin myös haittaa, haittaa jonka vaikutuksista emme tiedä vielä tarpeeksi.

9 kommenttia:

  1. Wau! Mun pää on pyöritellyt ihan samoja ajatuksia jo pidemmän aikaa, ja oli huippua lukee, että jokun muukin oikeesti tosissaan ajattelee näin. Onhan nää luurit hieno keksintö, mutta niiden varjoon jää niin paljon muita asioita, mikä on musta tosi harmillista.

    Kiitos ihana tästä tekstistä, voisin itekkin ruveta kokeilemaan tota säteilykentän viemistä ulkopuolelle huoneesta! :) Oot huippu!

    oliviamyllyla.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. voi vitsi olivia! Totta ja niin kannattaa kyllä kokeilla, vaikka just yön ajaks. Vaikutat kyllä tosi fiksulta tytöltä mitä sun blogia lueskellu :) Kiitos paljon ♡

      Poista
  2. Oon ihan samaa mieltä!! Oon vasta nyt täs muutaman kuukauden sisällä alkanu miettii tätä ja oikeesti kuin surullista on, että aina ollaan vaan kiinni siinä puhelimessa :( välillä tuntuu että ois ollu kiva elää nuoruus sillon pari kymmentä vuotta aikasemmin :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon niin sun kaa samaa mieltä! Jotenkin alkanut pelottamaankin se että kohta koko tekniikka syrjäyttää oikean kanssakäymisen, esim jos oot nähny sen "her" leffan niin en yhtään ihmettelisi jos sellaista lähivuosina alkaisi tapahtua. Jos et oo nähny suosittelen kattomaan, tosi mielenkiintoinen ja erilainen rakkaustarina!

      Poista
    2. En oo nähnyt, mutta pitääpä kattoa!:)

      Poista
  3. Ihan mahtava postaus ja yhdyn sun ja kommentoijien mielipiteisiin täysin! Oon ite kans ollut huolissani tuosta säteilystä ja sen takia laitankin puhelimen aina yöllä mahd. kauas itestäni. Tuo on kans niin totta et se vie huomiota niiltä _oikeilta_ sosiaalisilta suhteilta, joskus on mukava jutella face to face ilman et toisen tarvii koko ajan käydä tarkistamassa instagramia yms... :D Ite oon yrittäny vähentää puhelimen räpläämistä silleen et laitan sen siihen älä häiritse tilaan, jossa ei tuu ilmotuksia koko ajan ja vaan suosikkien puhelut kuuluu :) Anyways huippu postaus, oli kiva lukee välillä jotain tällastaki! You go girl! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa että muutkin on miettiny samoja juttuja ja kyseenalaistamaan tätä "uutta sosiaalista elämää". Ja itsekin huomannu et välillä on oikeesti kiva olla tavoittelemattomissa ja keskittyä olennaiseen:) Kiitos paljon ihanasta kommentista Lotta! ♡

      Poista
  4. Loistopostaus, oon sun kanssa niin samaa mieltä! (Ja kiitos, sain nimittäin nyt taas muistutuksen ja lisää motivaatiota siihen, että jaksaisin viedä kännykän oikeasti sinne parin metrin päähän/toiseen huoneeseen kun alan nukkua, liian usein se nimittäin jää siihen yöpöydälle...) Hyvä että kirjotit tästä, tää on tärkeä aihe josta munkin mielestä puhutaan aivan liian vähän!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. voi että oon ilonen että näinkin kivoja kommetteja on teiltä tullu! Haha niiimpä mä kans tiedän ton, että se meinaa usein jäädä siihen yöpöydälle kun ei enään jaksais nousta sängystä :D Oon ihan samaa mieltä että tärkeä aihe, kiitos paljon kommentista Larissa♡

      Poista